top of page
Search

Den største misforståelse om Instagram - og hvorfor den skader din forretning

Writer's picture: undefined

Updated: Jun 20, 2024

I mit arbejde taler jeg med mange skønne og dygtige selvstændige - og der er én fælde, som rigtig mange falder i, når det kommer til Instagram. Læs om den her, og få et bud på, hvad du kan gøre i stedet.



Når det kommer til Instagram (og andre sociale medier), er der én ting, der fylder billedet: algoritmen.


Problemet er, at algoritmen kommer til at fylde stort set hele billedet. Når det er tilfældet, så kommer man hurtigt til at lave indhold algoritmen er vild med, i stedet for at lave indhold, som dine følgere er vilde med. Jeg ser ofte helt nye selvstændige, som ligger alt deres energi i at lave indhold til algoritmen - uden at de har styr på deres kommunikation, hvordan de kommunikerer deres service eller den forandring de hjælper deres kunder med.


Hvis du også kan genkende dig selv i at have et lidt for stort fokus på algoritmen, så læs med her.


Den tilgang spænder nemlig ben for dig af flere grunde:


  1. Du bruger enormt meget energi, tid (og måske penge) på at tiltrække flere menesker til din profil. Men hvis ikke din profil har et godt fundament, så får du slet ikke så meget ud af din investering, som du burde. Resultatet? Det bliver tidskrævende og hårdt arbejde at få nye følgere. Mange ender desværre med helt at give op på at bruge sociale medier, fordi det er så frustrerende, at den store indsats ikke bliver afspejlet i nye følgere eller kunder.

  2. Måske giver din indsats pote, og du får flere følgere på din profil. Men hvis du ikke har styr på fundamentet, så kan det være svært at gøre følgerne til kunder. Det er et kæmpe kompliment at have mange følgere, og samtidig har du brug for, at en del af de følgere bliver til kunder for at din forretning kan løbe rundt.

  3. Denne er lidt en kæphest for mig, så bær over med mig, hvis jeg bliver lidt firkantet nu 🤓 Men! Det er dælme ikke særlig mange brands, hvor det er passende, at man står og danser mere eller mindre fjollet foran et kamera og peger på forskellige ord. Jeg ser så mange både seriøse og dygtige selvstændige skade deres brand, fordi deres reels er så optimerede til algoritmen, at de slet ikke passer til, hvordan brandet ellers er. Jeg har set masser af vildt gode reels, der er "on brand", så det handler ikke om, at reels er en dårlig ting. Det er bare særligt med denne type indhold, at mange falder i trend-fælden. Derfor gør de det, alle andre gør - i stedet for at gøre det, der passer til lige netop deres personlighed og deres brand.





Først og fremmest: Hav et godt fundament


Inden du begynder at tænke på at lave algoritme-venligt indhold, skal du starte med at have et godt fundament. Og hvad mener jeg med det? Det betyder, at du har styr på:


  • Hvad det er du tilbyder, og at det også er det, dine kunder har brug for.


  • At du er klar i din kommunikation, og nye følgere med det samme ved, hvad du kan hjælpe dem med.


  • Du fortæller om dine produkter eller service på en måde, der både giver dine følgere værdi og giver dem lyst til at blive kunder hos dig.


  • Dit brand er troværdigt, og det er tydeligt, hvad du står for.


  • Du ved præcis, hvilken forandring du skaber for dine kunder, og det husker du at fortælle om.

2. Få flere øjne på din forretning


Når du har styr på den del, så giver det rigtig god mening at få flere øjne på din forretning. At lave indhold der er algoritme-venligt kan være én vej at komme ud til flere mennesker og blive opdaget på.


Men selvom du er på Instagram (eller et andet socialt medie), behøver du ikke kun at tænke på algoritmen. Mange prøver at knække koden til algoritmen, så de kan blive vist til flere uden at betale for det. Det kan være en rigtig god strategi, og det kan også være drænende og tidskrævende. Nogle gange kan det bedre betale sig at bruge få kroner på annoncer, og så spare timevis på at lave algoritme-optimerede opslag (og i stedet bruge sit fulde fokus på at lave indhold, der giver værdi til dine følgere).



Så hvad skal du gøre?


Inden du begynder at bruge energi på at at få flere til at opdage dig, så tag et kig på din profil (og måske også hjemmeside) og spørg dig selv:


  • Er det tydeligt, hvad jeg hjælper med?

  • Kan mine potentielle kunder hurtigt læse, hvilket udbytte de får som kunde hos mig? (Hvad er deres forandring?)

  • Er det nemt at se, hvad jeg står for? Hvad min tilgang er, og hvad jeg tror på?

  • Skaber jeg indhold, som mine potentielle kunder får noget ud af?


Først når du kan sige ja til de fire punkter, så giver det mening at fokusere din energi på at få flere øjne på din forretning.


Her kan du spørge dig selv, om det giver god mening at bruge mere tid på at nå ud til nye mennesker gratis, eller om det giver mere mening for din forretning, at du bruger penge på annoncer for at nå ud til flere.











16 views0 comments

Comments


bottom of page