top of page

Er det overhovedet vigtigt at få taget professionelle billeder?

Nu kunne du måske godt tro at det her er en af de clickbait-agtige overskrifter, der skal gøre dig interesseret for derefter at ende med konklusionen: "Ja, din forretning kan på ingen måde overleve, hvis du ikke har professionelle billeder".


Eller at jeg (som mange andre fotografer) prøver at overbevise dig om, at professionelle billeder er den bedste investering nogensinde.


Men det her er ikke et salgsindlæg fyldt med gode argumenter for at tage pungen op af lommen og kaste dine penge efter en fotograf. Tværtimod er det en bundærlig fortælling, om hvor det giver mening og ikke giver mening at prioritere pengene på en fotograf - og måske lidt dårligt for min forretning, men det kan jeg godt leve med 😆


Der er nemlig stor forskel på, om professionelle billeder gør en reel forskel for dine kunders købelyst.

Lad os dykke ned i, hvordan hver enkel kundetype forholder sig til professionelle billeder:



Den gule kundetype (den empatiske):

Det er ikke nødvendigt at få taget professionelle billeder. Den gule sætter pris på nærhed og relationen, derfor er det vigtigt, at du har billeder af dig selv - og gerne mange. Det er også vigtigt, at billederne er glade, imødekommende og varme, men for den gule er det ikke afgørende, om billederne er professionelle.


* Faktisk er det en klassisk fejl, at en gul selvstændig booker en fotograf, der tager blå og meget professionelle billeder. I det tilfælde sender det det stik modsatte signal end det ønskede, og det skader dit brand langt mere end håndholdte billeder.



Den grønne kundetype (den traditionelle):

Rigtig mange grønne virksomheder får taget professionelle billeder. Ud fra tanken "det er det, man gør, når man har en virksomhed". Det kan også give rigtig god mening at tage professionelle billeder, fordi det viser en troværdighed, som er enormt vigtig for det grønne brand. Samtidig stiller de grønne ikke høje æstetiske krav, så hvis du kan tage billeder i god kvalitet med en tlf, så er en professionel fotograf ikke et must her.



Den blå kundetype (den professionelle):

Et kort svar: Ja, hyr en professionel fotograf. Bare sørg for at det er en fotograf, der kan finde ud af at tage blå billeder. Det må fx ikke være gakket, for kreativt eller close-up.


Hvis du har et blåt produkt men sjuskede billeder, vil dine blå kunder synes, du er utjekket og uprofessionel.



Den røde kundetype (den trendy):

Både og. Det vigtigste ved billeder til den røde kundetype er, at de vækker nysgerrigheden og er anderledes. Det kan du både få hjælp til ved en fotograf, der har en stor udpræget rød side (hint: det er ikke mig), eller du kan bruge din egen kreative, krøllede hjerne til at tage nogle anderledes, trendy og interessante billeder. Du skal blot huske på, at den røde type er æstetisk. Det betyder ikke, at dine selv-tagne billeder skal være perfekte, men de skal leve op til den røde types æstetiske krav.




Hvorfor så investere i at få taget professionelle billeder?


Så nu hvor jeg har fortalt dig, at det i mange tilfælde slet ikke er nødvendigt at få taget professionelle billeder. Hvorfor har jeg så en hjemmeside med masser af eksempler på gule og grønne kunder, som jeg har fotograferet? Selvom det fra et brandingperspektiv ikke er nødvendigt at få taget professionelle billeder, kan der være flere grunde til, at mine kunder vælger at investere i det:


  • Det er nemt. Det kræver blot at sætte et par timer af en formiddag, tage lidt forskelligt tøj med og blive guidet igennem det hele. Herefter modtager de en samling af en masse forskellige billeder, som de kan bruge på hjemmesiden og sociale medier. Et eksempel er min kunde Kjærup Kommunikation som ca. en gang om året har fået taget nye billeder, som de kan bruge på LinkedIn.

  • De er sikre på, at billederne passer til deres brand. Det sker ikke sjældent, at en kunde henvender sig og tror, at personen har en gul virksomhed - blot for at finde ud af efter vores indledende møde, at virksomheden har mange elementer, der taler til den grønne kundetype. En lille detalje der har en kæmpe betydning for virksomhedens brand.

  • De føler sig mere professionelle, fordi de har professionelle billeder. Mange melder tilbage, at de har mere lyst til at være synlige, dele ud af linket til deres hjemmeside eller foretrukne sociale medie, fordi lækre billeder kan gøre en stor forskel for helhedsindtrykket.

  • Det er både svært og mere tidskrævende at tage billeder selv - og rigtig mange får simpelthen ikke prioriteret tid til at gøre det.


Og apropos at tage billederne selv, så undgå at begå de her fejl


Bare fordi at flere af kundetyperne er helt ok med billeder, der ikke er taget professionelt, så betyder det ikke, at du kan slippe afsted med "dårlige" billeder på din hjemmeside eller sociale medier. Billeder er en kæmpe del af helhedsindtrykket, og hvis jeg må være helt ærlig: for mig er der ikke noget, der kan tage pusten fra selv den mest velskrevne landingsside som et selfie taget i en uflatterende vinkel med dårligt lys og rod i baggrunden 😅


Undgå derfor at dine billeder er:


  • Taget for langt væk fra motivet (altså dig, hvis det er dig, der skal tages billeder af).

  • For mørke.

  • Rodet i baggrunden. Det skal være tydeligt for øjet, hvad det skal kigge på.

  • Slørede eller uskarpe.

  • Dårlig kvalitet. Det sker oftest, når du uploader billederne eller sender dem via sms eller messenger.


Jeg har hjulpet dig lidt på vej og lavet en guide til at tage gode billeder af dig selv. Den kan du se her.


bottom of page