Rigtig mange tager ikke højde for disse valg, eller lader bare fotografen gøre det, han/hun plejer at gøre. Og det kan vise sig at være en dårlig idé – for selvom billederne blive pæne og professionelle, så er det ikke sikkert at de passer til dit brand.
Men hvordan skal du så gribe det an? Der er næsten lige så mange tilgange til branding, som der er veje til Rom. Det kan virke forvirrende og overvældende – og det er netop derfor, at jeg altid arbejder ud fra metoden Emotionelle Kundetyper (og også grunden til at jeg tog en certificering i metoden, selvom jeg allerede havde en kommunikationsuddanelse).
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode, der undersøger, hvad der får dine kunder til:
1. at købe hos dig
2. være tilfredse med købet
3. forblive loyale kunder
Kort sagt, så hjælper det dig med at kommunikere det, du leverer.
Der findes fire forskellige kundetyper: den røde, den gule, den grønne og den blå. Og de bliver hver især tiltrukket af forskellige typer kommunikation – og herunder også forskellige typer billeder:
Den gule kundetype kan godt lide nærvær og omsorg – og så må du meget gerne være meget glad på gule billeder. Billedet må gerne være tæt beskåret, og tøjet skal være mere hyggeligt end business.
Den grønne kundetype vil gerne have tryghed. Derfor er det vigtigt, at baggrunden ikke har forstyrrende elementer, og at der en ro i billedet. Til den grønne type må du gerne udtrykke, at du er venlig, men seriøs.
Den blå kundetype søger kontrol og vil gerne være den bedste eller sejeste dreng (kvinde) i klassen. Derfor må du gerne udstråle magt, power og måske endda en smule arrogance.
Den røde kundetype vil stimuleres og underholdes. Billederne til den røde må derfor gerne være trendy, anderledes og pirre modtagerens nysgerrighed.
Herunder kan du se et konkret eksempel på, hvordan et portrætbillede kan se ud til hver kundetype:
Som du kan se, er et brandingbillede altså ikke bare et brandingbillede. Der er stor forskel på, hvad der er et godt billede, alt efter hvem målgruppen er. Jeg arbejder selv mest med virksomheder og selvstændige, der henvender sig til de gule og grønne kundetyper. Og der er nogle typiske fejl og opfattelser, der går igen hos mine kunder:
Vil du have hjælp til at få taget billeder, der passer til dit brand? Kontakt mig på mail hej@lineida.dk og lad os aftale en uforpligtende snak.
© 2022 Line Ida Photography • All Rights Reserved