Tippet er egentlig lavet til deltagerne på mit nye online kursus Den gode fotooplevelse.
Men fordi jeg er så glad for, at du følger med her, så deler jeg det også med dig.
Hvis du nogensinde er blevet undervist af mig, så vil du vide, at jeg går meget op i at forberede dine kunder, inden de skal fotograferes (psst en kort oversættelse. Kunde = person du skal fotografere. Så når jeg siger kunder, kan det altså lige så godt være venner og familie).
Fotografering er subjektivt, og derfor har mennesker forskellige forventninger til, hvad et godt billede er.
Derfor er det vigtigt at forberede dine kunder på fotosessionen. Det har flere fordele:
Dem, der skal fotograferes, er mindre nervøse på fotosessionen, fordi du allerede har fortalt, hvordan det foregår.
Der er ikke nogle overraskelser på sessionen, fordi I allerede har talt det igennem på forhånd (med overraskelser mener jeg eksempelvis, at der er nogen, der slet ikke vil fotograferes, eller nogen der har en masse ideer, de selv vil bringe i spil).
Du ved præcis, hvilken type billeder, din kunde bliver glad for.
At forberede en fotosession kan se ud på mange måder. Nogle ringer deres kunder op, nogle tager et zoom møde, nogle laver et spørgeskema (fakta er desværre, at de fleste gør ingen af delene).
Uanset tilgangen så består forberedelsen af at stille dine kunder spørgsmål.
Og her kommer tippet:
Du. må. ikke. stille ja-nej spørgsmål
Også sagt på en anden måde: Lad være med at stille åbenlyse spørgsmål, som nemt kan svares ja til.
Et eksempel på sådan et spørgsmål er: “Er du til naturlige, ikke-opstillede billeder?”
Hvis du (ligesom jeg) leverer sådan et spørgsmål med et forhåbningsfuldt glimt i øjnene, der afslører, at du elsker den slags billeder, så kommer kunden ikke til at sige nej.
I stedet oplever du måske, at kunden midt under fotosessionen viser modvilje mod alle de ting, du vil have ham/hende til at gøre for at skabe naturlige billeder.
Eller endnu værre: kunden kan ikke få sig til at sige noget og bliver i stedet utilfredse med billederne.
Du skal stille meget mere åbne spørgsmål. Spørgsmål, der hjælper kunden med at forstå, hvad der egentlig er det vigtigste for ham/hende.
Et eksempel på sådan et spørgsmål er: Når du kigger på de her billeder om 1 år, hvad er du så gladest for ved dem?
Med den type spørgsmål får du pludselig en anden type svar.
Du finder ud af det der lille personlighedstræk, som forældrene elsker så højt ved deres 3-årige barn, og som de ville elske at få foreviget.
Du lærer, at brudeparret ønsker ét bestemt billede af parret, hvor de går ned langs en skovsti.
Du finder ud af, at gommen har en helt særlig tilknytning til sin mormor, og at han faktisk ville ønske, at du fangede et ægte moment imellem dem.
Resultatet? Du bliver meget bedre klædt på til fotosessionen. Og pludselig giver du ikke kun dine kunder minder, de værdsætter lige nu, men som de også elsker om 1, 5 og 10 år.
© 2022 Line Ida Photography • All Rights Reserved